vrijdag 2 december 2011

Rook foto's uitgelegd

Vandaag een korte uitleg over het maken en bewerken van rookfoto's the easy way.
Let wel deze is gebaseerd op het werken met Adobe photoshop CS4 die is aangevuld met het NIK effex pakket.
Het is enorm leuk om te doen en je kan er eindeloos mee combineren.

We beginnen met de opstelling (dat wil zeggen de opstelling zoals ik hem maakte) en die is absoluut niet heilig.
Ik heb de opstelling gewoon in de kamer op de eettafel gedaan.
Heb over 2 stoelen mijn 1 poot statief gelegd en daaroverheen een lap zwarte fleece stof.
Vervolgens het stokje wierook in het midden opgesteld.
Aan de rechterkant heb ik mijn flitser opgesteld.
En wegens gebrek aan een tweede flitser heb ik aan de linker kant een reflectie schermpje geplaatst.
Om dat ik het leuk vond de rook te breken heb ik daar een lepel voor gebruikt die ik met plakband aan de koffiebus heb geplakt.
Voor wat betreft de camera instellingen.
Dit zijn de instellingen die ik gebruikte voor de foto maar ook hier geld natuurlijk dat het niet heilig makend is en dat je met je eigen camera een beter resultaat kan behalen met andere instellingen.
En vervolgens is dit de foto die uit de camera kwam rollen.
Op zich natuurlijk al best aardig als je van zwart wit hou, maar om een beetje op te vrolijken kan je hem met NIK color effex (een plugin in CS4 en of 5) heel snel een heel leuk kleurtje geven.

Voor deze bewerking sla ik het RAW bestand eerst op als TIFF en ga die vervolgens bewerken.
Open nu dit TIFF bestand in color effex.
 Voor deze bewerking ben ik begonnen met:
1) Bi Color effex user defined.
2) vervolgens hier en daar wat met de schuifjes gespeeld.
Als je tevreden bent met de opname kan je stap 3 overslaan en direct bij nr.4 op OK klikken.
Echter als je nog wat extra's wil doen klik je op (3) add filter.
De huidige instellingen worden dan opgeslagen en kan je er nog een filter overheen doen en dat is wat ik heb gedaan.
Ik ben vervolgens naar Contrast Color Range gegaan (1)
Heb bij (2) weer wat met de schuifjes gespeeld en was toen tevreden dus (4) OK.
Mocht je er hierna nog meer mee willen doen kan je dus (3) add filter doen en een nieuw filter zoeken alvorens je hem (4) OK op sla.
Wat je nu met color effex heb gedaan kan je natuurlijk ook doen door met lagen te werken die je telkens een andere kleur geef.
Absoluut leuk om een keer te doen en handig om te weten, leuk om te leren etc....maar erg tijd rovend.
Dit is het resultaat van NIK color effex.

Nu kan je hem nog verder bewerken of bijvoorbeeld in in kleur omdraaien zodat hij geen zwarte achtergrond meer heeft maar een witte.

Gebruik hiervoor de combinatie toets alt+i en je kleuren zijn omgekeerd.
Het ziet er nu nog wat bleekjes uit dus gaan we hem een beetje krachtvoer geven door de curven wat naar beneden te trekken.
Ga hier voor naar afbeelding-->aanpassingen-->Curven.
En trek vervolgens aan de curve lijn(1) tot je tevreden bent en vervolgens OK (2)
En dan is dit het eind resultaat van vandaag.

Veel plezier bij het maken van de rook foto's

2 opmerkingen:

  1. Hoi Karina....

    Prima uitgelegd....
    ik snap het zelf en dat wil wat zeggen....
    Heb net gisteren mijn 2de flitser binnen...
    ik heb het er eigenlijk nog niet aan toe...
    voelde mij gisteren weer zwaar kloten...vandaag gaat het wel weer
    volgende week maar eens kijken of ik weer eens op foto jacht kan.....
    bedankt voor je info...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Karina,

    Super hoe je uitlegt hoe je dit soort foto's kan maken. Hier zullen velen blij mee zijn.

    Ik ga dit zeker proberen.

    Dankjewel,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen